Miksi eurheilu kumppaniksi?

Mikä tekee eurheilusta yritykselle hyvän kumppanin? Miksi uutta mainoskampanjaa miettiessäsi kannattaisi miettiä mahdollisuutta tehdä se jonkun eurheilu organisaation tai vaikka Suomiesports Oy:n kanssa, miten eurheilu eroaa perinteisestä urheilusta markkinointimielessä?

Eurheilu on ollut ”markkinoilla” 2000-luvun ja viimeiset vuodet se on kasvanut nimenomaan mobiililaitteilla pelaavien ajanvietteenä ja samalla se on vähitellen levinnyt kaikkiin ikäluokkiin. Taustalla luonnollisesti se realiteetti, että konsoli- ja tietokonepelit tulivat 80/90-luvuilla koteihin. Nyt nuo 80-luvun nuoret ovat isovanhempia ja vieläkin pelaavat, eli 2020-luvulla eletään elektronisen pelaamisen kolmatta sukupolvea, ja nimenomaan elektorinen kilpapelaaminen on noussut uusiin korkeuksiin.

eurheilu vs perinteinen joukkuelaji

Monet yritykset ovat tehneet markkinointisopimuksia perinteisten lajien joukkueiden kanssa ja itseasiassa Suomiesports Oy vetäjillä on kokemusta perinteisten urheilulajien parissa toimimisesta pitkältä aikajänteeltä, joten eroavaisuudet ovat tuttuja. Yritykselle on ollut helppo päättää muutaman tuhannen euron tai pienemmän summan sijoittamisessa näkyvyyteen urheilujoukkueen kotihallissa tai kentänlaitamainoksessa sekä joukkueen peliasussa, mutta mitä muuta perinteiset lajit ovat tarjonneet? Logon kausijulkaisuun ja logon ottelulehtiseen sekä logon joukkueen kotisivuille – mutta onko se ollut sitten siinä? Mitä eurheilu voi tarjota muuta, miksi puhutaan mielellään yhteistyöstä eikä sponsoroinnista?

Urheilusponsorointi vs kumppanuus

Urheilusponsorointia on tehty jo satoja vuosia. Voidaan sanoa, että jo antiikin Kreikassa ja Roomassa ylhäiset sponsoroivat urheilijoita ja taistelijoita, mutta mitä sponsoroinnilla on viime vuosikymmeninä tarkoitettu? Ensimmäinen sponsori oli Maecenas-niminen aatelinen, joka Keisari Augustuksen aikaan halusi turvata runoilijoiden taloudellisen aseman.

Sponsoroinnista on tullut tärkeä osa yritysten markkinointiviestintää. Sen avulla voidaan luoda mielikuvia, rakentaa
brandia ja lisätä kuluttajien tietoisuutta yrityksestä ja sen tuotteista. Sponsoroinnilla voidaan saavuttaa tavoitteita,
joihin ei pystytä tavallisella mainonnalla. Sponsorointi on olennainen osa urheilumarkkinoinnin kilpailukeinoja tuotteen, hinnan saatavuuden ja markkinointiviestinnän kanssa. Onnistunut sponsorointi tuottaa kohteelle kilpailuetua ja yritys saa myönteistä julkisuuskuvaa. Perustelut brändinrakennukseen urheilun kautta löytyivät kolmen teeman kautta: yllätyksellisyys, ajankohtaisuus ja vaikuttajamarkkinointi.

Lyön kovat mittaristot pöytään ja perustelen, mitä euroilla saavutetaan: Jos TV-mainos maksaa tätä ja digikampanja tuota, vertailemalla niitä sponsorointiyhteistyön vaikuttavuuteen on löydyttävä sekä arvopohjaiset että taloudelliset perusteet valita urheilusponsorointi. Jos sponsorointiyhteistyöhön laitetaan vaikka 100 000 euroa, niin sitten yhtäkkiä ollaan nihkeitä 20 000 eurosta, joka tarvittaisiin lisäksi hyödyntämiseen. Jos laittaa ison osan markkinointibudjetistaan johonkin, täytyy siihen investoida myös aikaa ja vaivaa, että saa toivomansa vastineen. Moni sponsori tuntuu ajattelevan, että hyöty tulee automaattisesti, mutta niin se ei ole.

markkinointipäällikkö Sanna Laine, Loiste Oy
Tuomalla alkoholittoman Karjalan urheilun pariin kannustamme urheilufaneja nauttimaan yhä useammin alkoholittomia vaihtoehtoja. Suomalaisessa juomakulttuurissa on tapahtunut iso muutos viimeisten vuosien aikana ja tätä muutosta haluamme myös urheilusponsoroinnilla vauhdittaa. Tavoitteemme on muuttaa juomakulttuuria kohti vastuullisempia ja terveellisempiä valintoja yhdessä kumppaniemme kanssa, kertoo Hartwallin markkinointijohtaja Matti Ristola.

Suomalainen eurheilu ja kumppanuus

Yrityksen lähtiessä mukaan kilpailullisen pelaamisen markkinoille, voidaan samantien lähteä suunnittelemaan todellista kumppanistrategiaa. Pitää muistaa että digitaaliset välineet kuten videot ja ääni, ja moninaiset sosiaalisen median kanavat ovat niitä, joissa eurheilijat, tiimit ja organisaatiot ovat jo valmiina, ja missä fanit ja katselijat seuraavat päivittäin.

Kumppanuus eurheilussa tarkoittaa mm. tätä, malliesimerkki helsinkiläinen ENCE ja WOLT

Tai tässä toinen suomalainen top-joukkue HAVU ja yhteistyö Rinta-Joupin kanssa

Nämä ylläolevat esimerkit antavat esimerkkiä siitä, millaista se yhteistyö voi olla tiimitasolla, mutta kun siihen vielä lisää joukkueen jäsenten omat kanavat saavutetaan jo isoja suoria kontakteja. Esimerkiksi ENCE:llä on pelkästään Twitterissä yli 70 000 seuraajaa. Joukkueen ESL Proliigan pelejä voi seurata normaalisti yli 50 000 katsojaa suorana Twitchin välityksellä + lähetykset YouTubessa ja muissa kanavissa.

Eurheilun parissa on myös helppo laskea eri tekemisen ja tapahtumisen saavuttavuutta, sillä suurin osa kaikesta tapahtuu digikanavissa. Totta kai elämän jälleen palautuessa koronan jälkeen palaavat myös areenatapahtumat, joissa näkyvyys on jälleen haastattelujen ja logojen kautta saavutettavissa, kuten myös organisaatioiden omien esiintymisten ja ständipisteiden kautta.

Miten alkuun eurheilun parissa?

Alkuun pääset laittamalla meille viestiä. Katsotaan yhdessä, mitä erilaisia mahdollisuuksia suomalainen eurheilu voisi tarjota teille ja tuotteillenne ja palveluillenne.

No Responses

    Vastaa