Pelaamalla kiinni työelämään – Jyväskylän ammattikorkeakoulun Pelaten duuniin! -projekti ohjaa nuoria tunnistamaan omat vahvuutensa

Voisiko digi- ja kilpapelaaminen kehittää työelämävalmiuksia? Entä voiko omasta peliharrastuksesta tulla ammatti? Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan maaliskuussa 2021 käynnistyneessä Pelaten duuniin! -projektissa.

Suomalaiset pelaavat enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja on arvioitu, että yli puolet pelaa aktiivisesti erilaisia digipelejä. Kilpailullinen pelaaminen kiinnostaa ja pelaamiseen, sekä siihen liittyviin sisältöihin, käytetyssä ajassa näkyykin nousua viime vuosien aikana. Samaan aikaan huolestuttavat kehityssuunnat, kuten yksinäisyys tai huoli tulevaisuudesta, nousevat vahvasti esiin nuoria ja nuoria aikuisia koskevissa tutkimuksissa. Tämä huomio on tehty myös Pelaten duuniin! –projektin ideointikyselyissä.

– Selvästi nousee esiin nuorten ja nuorten aikuisten yksinäisyys, ja etenkin koronan mukanaan tuomat haasteet. Pelaten duuniin! -projektin keskiössä ovatkin pelaamisen tarjoama yhteisöllisyys ja osallisuuden mahdollisuudet yhtenä vastauksena nuorten ja nuorten aikuisten kokemuksiin, Pelaten duuniin! -projektin projektipäällikkö Katja Kokkinen Jyväskylän ammattikorkeakoulusta kertoo.

Myös työelämään liittyvät kysymykset ja oman alan tai työpaikan löytäminen mietityttävät nuoria. Pelaten duuniin! -projektissa tullaankin tarttumaan näihin teemoihin, kun työelämän ulkopuolella olevia nuoria ja nuoria aikuisia tuetaan pelivalmennuksen kautta tunnistamaan omia vahvuuksiaan ja hyödyntämään niitä työllistymispoluissa, esimerkiksi e-urheilun ekosysteemissä.

– E-urheilun suosion kasvaessa myös työllistymisen mahdollisuudet pelialalla ovat entistä moninaisemmat. Työ voi olla esimerkiksi striimausta, valokuvausta, pelikehittämistä tai ihan konkreettista kilpapelaamista. Projektissa lähdetäänkin aivan uudelle maaperälle, kun tavoitteellista pelivalmennusta hyödynnetään oman osaamisen tunnistamisessa, yhteisöllisyyden vahvistamisessa ja työllistymisen edistämisessä, Jyväskylän ammattikorkeakoulun projektiasiantuntija Tuomas Rauhansalo avaa.

Ensimmäinen työelämävalmennusta sisältävä digi- ja kilpapelivalmennus työelämän ulkopuolella oleville nuorille ja nuorille aikuisille starttaa 14.9. Ilmoittautuminen on käynnissä 10.9. saakka:

https://www.jamk.fi/fi/Tutkimus-ja-kehitys/projektit/pelaten-duuniin/valmennukset/

Pelaten duuniin! on Euroopan sosiaalirahaston (ESR) rahoittama ja Jyväskylän ammattikorkeakoulun toteuttama hanke, joka toteutuu 1.3.2021 – 31.8.2023. Hankkeen toimintaan voi tutustua tarkemmin hankkeen verkkosivuilla osoitteessa www.jamk.fi/pelatenduuniin.

Jyväskylän ammattikorkeakoulu on kansainvälisesti tunnustettu oppimisen uudistaja ja kilpailukyvyn kehittäjä. Teemme aktiivista yhteistyötä työelämän kanssa ja toimimme laajassa kansainvälisessä verkostossa. Opiskelijoita meillä on 8 500 ja henkilöstöä noin 700. 

Jyväskylän ammattikorkeakoulu | JAMK University of Applied Sciences
Rajakatu 35 | FI-40200 Jyväskylä, Finland

Muuta luettavaa muualta

Samsung ja suosittu TikTok lanseeravat StemDrop -musiikkialustan

Uusi kansainvälinen musiikkialusta StemDrop heijastaa Samsungin sitoutumista luovan ilmaisun vahvistamiseen. TikTokin käyttäjät voivat sen avulla löytää uutta musiikkia ja aloittaa maailmanlaajuisia musiikkiyhteistöitä.

Afffi markkinoinnista

Affiliate markkinointi toimii siis niin yritysten yhtenä markkinointi-ja myyntikanavana ja mahdollisena lisäansaintana yrityksille ja yksityisille, kotona työskenteleville, tai matkalla oleville.

No Responses

    Vastaa