Eurheiluorganisaatio ja 2020-luku

Millainen liiketoiminta on Eurheilu organisaatio? Tai millainen voisi kehittyvä, kasvava ja liiketoiminnallisesti monitahoinen toiminta olla, ja mitä se voisi sisältää? Tähän mennessä olemme tottuneet seuraamaan joukkueiden menestystä eri peleissä, ja tästä kertovat myös organisaatioiden kotisivut – mutta onko siitä oikeasti liiketoiminnaksi? Jos katsotaan, mitä maailmalla tapahtuu, voidaan sanoa, että organisaatio on paljon muutakin kuin vain peliä pelaava joukkue.

Nykyaikaisen organisaation rakenne

Eurheilu organisaatio, silloin kun toimii tuottavana ja kehittyvänä kokonaisuutena sisältää ainakin ja vähintään:

  • johtoryhmän
  • yhden tai useamman joukkueen eri peleissä
  • parhaiten menestyvän joukkueen tukena voi olla myös farmisopimus toisen joukkueen kanssa samassa lajissa
  • nuorisotoiminta sisältäen eri tasoisia ryhmiä aloittelijoista pelikohtaisiin akatemioihin
  • markkinointi ja streamryhmän
  • myyntiryhmän
  • valmentajat, vähintään yksi valmentaja per laji, mielellään yksi valmentaja per joukkue
  • psyykkinen valmennus
  • analyytikot, vähintään käytettävissä yksi analyytikko per tärkeä turnaus
  • organisaation joko oma tai sopimuskumppani liikunnan, ruokavalion ja kehonhuollon suhteen

Kuinka moni suomalainen organisaatio voi sanoa olevansa näin monipuolisesti rakentunut. Se ei kuitenkaan vielä riitä, että nämä palikat ovat organisaatiossa kohtuullisesti paikallaan, tulisi organisaatiossa olla myös toimintasuunnitelma ja strategia tulevaisuutta ajatellen. Nimittäin se, onko organisaation joukkueiden tavoite kansainvälisillä markkinoilla, vai jäädäänkö vain kotimaan sarjoihin? Kehitetäänkö pelaajat ammattilaisuutta varten ja annetaanko alusta alkaen nuorille oppia ”oikean” tyylisestä pelaamisesta ja elämistä sisältäen myös toisten pelaajien, ja eri sukupuolten huomioimisen – pelaaminen on kuitenkin tasa-arvoista toimintaa.

Asenne kohdalleen

Tällä hetkellä kuulee liikaa sitä, että pelaajat haluavat vain pelata ja voittaa – pelaajienkin tulisi ymmärtää, että siinä vaiheessa, kun pelaamisesta tulee ammatti, seuraa sen mukana myös vastuita – myös organisaation tulisi ymmärtää tämä, sillä ammattilaisuus vaatii aivan erilaisen ajattelumallin, kuin pelailu ja pelaamisessa pärjääminen. Kokoon kerätty joukkue voi kehittyä hyvälle tasolle ja jopa voittaa isoja summia rahaa, mutta ilman taustatukea ja kokonaista organisaatiota ei yksittäinen joukkue pysy kauaa huipulla, eikä edes koossa. Ammattilaisuus vaatii aikuista, vastuullista ajattelua ja toimintaa.

Kehitys lähtee nuorista

Nyt vuonna 2021 suomalaisilla eurheilu organisaatioilla on nyt oiva mahdollisuus luoda itselleen suunnitelmallinen polku tulevaisuudella, joka kattaa myös nuorisotoiminnan. Kaupunkien nuorisotoimi olisi varmasti kiitollinen organisaatiosta, joka tekisi heidän kanssaan töitä näyttääkseen mahdollisen ammattilaispolun nuorille – niin pelaajille, analyytikoille kuin striimaajille ja muille. Eurheilu on ottanut vasta ensiaskeleensa ja kaikki on vasta aluilla. Se tarkoittaa sitä, että vielä ei todellakaan ole vielä liian myöhäistä alkaa kehittämään toimintaansa entistä laaja-alaisemmaksi – nyt on aika ottaa huomioon pelaavan joukkueen lisäksi myös tulevaisuuden pelaajat, sekä ne tietokonepelaajat, jotka pelasivat jo 80- ja 90-luvulla – vain koko kohderyhmän huomioiva organisaatio voi päästä sille tasolle, mikä vaaditaan kansainvälisellä tasolla kilpailemissa. Miettikää, että monet ns. tier1 eurheilu joukkueet ovat jo nykyään kymmenien miljoonien eurojen liikevaihdollisia kokonaisuuksia, mutta heilläkin kokonaisajattelu on vasta leviämässä – siksi ei todellakaan ole liian myöhäistä aloittaa nyt.

Yhteistyöllä pienessä maassa

Suomi on pieni maa ja meillä se tarkoittaa myös rajattuja resursseja ja rajattuja rahasäkkejä. Siksi eurheilun organisaatioiden kannattaa tutkia lähialuettaan, ja etsiä mahdollisia kumppaneita yhteisten projektien suhteen. Jos näitä kumppaneita ei löydy niin organisaation investoinnit menevät tiloihin, laitteisiin, henkilökuntaan ja kaiken ylläpitoon – yhteistyöllä esimerkiksi tilainvestointeihin on jo nyt löytynyt erilaisia toimintamalleja.

Mitä sinä ajattelet?

Mitä mieltä sinä olet? Pitäisikö joukkueiden vain keskittyä pelaamiseen, vai pitäisikö itseään kunnioittavan ja tulevaisuuteen katsovan organisaation kehittää toimintaansa monipuolisemmin?

Muuta luettavaa muualta

Samsung ja suosittu TikTok lanseeravat StemDrop -musiikkialustan

Uusi kansainvälinen musiikkialusta StemDrop heijastaa Samsungin sitoutumista luovan ilmaisun vahvistamiseen. TikTokin käyttäjät voivat sen avulla löytää uutta musiikkia ja aloittaa maailmanlaajuisia musiikkiyhteistöitä.

No Responses

    Vastaa