Alkuvuoden ennustus odotutti, että esport alan kilpailullisella videopelaamisella kiivettäisiin yli miljardin dollarin liikevaihtoon vuoden 2021 lopulle. Newzoo tilastoi vähän kaikenlaisia lukuja, kertoo todellisen jatkuvan kasvun olevan 15 %, jonka johdosta ennustukset jäävät takamatkalle ja todellisuus on melkein kaksinkertainen summa. Eli vuoden loppuun mennessä saavutetaan peräti 1,8 miljardia dollaria, ja uusi ennuste vuoden 2022 lopulle on 2.5 miljardia dollaria. Liikevaihto esport alalle koostuu mediaoikeuksista, live tapahtumien lippumyynneistä, kauppatavaroista ja pelien in-game ostoista, mutta kuitenkin suurimmat tulot 69 % saapuvat yhtä tapahtumien sponsoreilta ja markkinoinnista.

Suurin syy ennustuksen epäonnistumiseen oli mobiilipelien kasvun ennakointi. Katsojaluvut pystyttiin hyvin ennakoimaan, mutta sovellusta ja pelien lataukset nousivat ennätystasolle, kuten myös pelaajien pelinsisäiset ostokset nousivat ennätyksiin.

Eurheilu kasvaa entisestään varsinkin mobiilipuolella. Monet uudet maat tulevat suoraan mobiilipelaamisen kenttään uusien pelien kanssa. Tämänhetkisen tilastoinnin mukaan mobiilipelit täyttävät jopa 45 % globaalista pelien markkinoinnista, joka kertoo suosion levinneisyydestä. Mobiilius on kaikessa muussakin etenemässä, ja Euroopassa viimeistään 2022 tehdään enemmän ostoja mobiilisti koko verkkokaupassa. Esimerkiksi Kiina on jo saavuttanut menestyvän eurheilu skenen mobiilimarkkinoilla, ja Newzoo listasi valtion tuoneen eurheiluun 385 miljoonaa dollaria vuonna 2020. Odotukset mobiilipelien suosiolle ovat erittäin suuret tulevaisuuden varalle, niin kilpailullisella puolella kuin casual peleissä.
  
lähde:  https://www.esportznetwork.com/esports-industry-growth-underestimated-will-exceed-2-5-billion-in-2022/

No responses yet

Vastaa