Uutiset

Tampereen kaupungin vuonna 2011 perustama Tampereen Työvalmennussäätiö Syke toteuttaa kuntouttavaa työtoimintaa pitkäaikaistyöttömille pajatoimintana hybridimallilla metalli-kiinteistö, hoiva-, media, it- ja pelipajoilla yhteensä noin 150 asiakkaalle ja ryhmätoimintaa 50 asiakkaalle. Syke on myös osa yhteenliittymää, joka toteuttaa Työtalo -hanketta. Säätiön palveluksessa työs- kentelee parikymmentä työllisyydenhoidon ammattilaista. Tampereen työvalmennussäätiö Syke etsii töihin iloista, idearikasta ja luovaa Työvalmentajaa/pelivalmentajaa (eSport […]
Voisiko digi- ja kilpapelaaminen kehittää työelämävalmiuksia? Entä voiko omasta peliharrastuksesta tulla ammatti? Muun muassa näitä kysymyksiä pohditaan maaliskuussa 2021 käynnistyneessä Pelaten duuniin! -projektissa. Suomalaiset pelaavat enemmän kuin koskaan aikaisemmin ja on arvioitu, että yli puolet pelaa aktiivisesti erilaisia digipelejä. Kilpailullinen pelaaminen kiinnostaa ja pelaamiseen, sekä siihen liittyviin sisältöihin, käytetyssä ajassa näkyykin nousua viime vuosien aikana. […]
Ohjelmistoyhtiö Visma aloittaa korkeakouluille suunnatun Educational Masters Major -liigan pääyhteistyökumppanina. Tavoitteena on vahvistaa yhteyttä korkeakouluopiskelijoiden ja työelämän välillä. Visma on raivannut tietään hiljalleen e-urheilukansan tietoisuuteen. Yritys on järjestänyt viime vuosina sekä kaikille avointa kilpailutoimintaa että oman henkilöstön viriketoimintaa yhteistyössä e-urheiluyhteisöjen kanssa. Visman oma työyhteisö pitää myös sisällään yritysliigassa (Kanaliiga) kilpailevia joukkueita. Nyt e-urheiluyhteistyö laajenee korkeakouluopiskelijoille […]
Alkuvuoden ennustus odotutti, että esport alan kilpailullisella videopelaamisella kiivettäisiin yli miljardin dollarin liikevaihtoon vuoden 2021 lopulle. Newzoo tilastoi vähän kaikenlaisia lukuja, kertoo todellisen jatkuvan kasvun olevan 15 %, jonka johdosta ennustukset jäävät takamatkalle ja todellisuus on melkein kaksinkertainen summa. Eli vuoden loppuun mennessä saavutetaan peräti 1,8 miljardia dollaria, ja uusi ennuste vuoden 2022 lopulle on […]
Millainen liiketoiminta on Eurheilu organisaatio? Tai millainen voisi kehittyvä, kasvava ja liiketoiminnallisesti monitahoinen toiminta olla, ja mitä se voisi sisältää? Tähän mennessä olemme tottuneet seuraamaan joukkueiden menestystä eri peleissä, ja tästä kertovat myös organisaatioiden kotisivut – mutta onko siitä oikeasti liiketoiminnaksi? Jos katsotaan, mitä maailmalla tapahtuu, voidaan sanoa, että organisaatio on paljon muutakin kuin vain […]
Oletko ajatellut pelatessasi, että pelaisit työksesi? Mitä se vaatii, jotta pääsisit vaaditulle tasolle, ja mitä muuta se tarkoittaisi? Aluksi kannattaa ymmärtää, että esimerkiksi Suomessa oikeasti ammatikseen kilpailullista pelaamista harrastaa maksimissaan 50 pelaajaa, siis päätyönään.  Euroopassa on näin 2021 jo tuhansia ammattilaisia eri pelien piirissä, joten ei se aivan mahdotonta olisi, mutta tilastollisesti olisi kuitenkin todennäköisempää […]
Aikuisista maajoukkueurheilijoista noin puolet käy töissä ja reilu neljäsosa opiskelee urheilun ohella, kun taas nuorista urheilijoista valtaosa (84 %) urheilee ja opiskelee toisella asteella. Urheilijat kokevat urheilun ja muun elämän olevan pääosin tasapainossa ja suhtautuvat omaan tulevaisuuteensa optimistisesti. Osalla urheilijoista on kuitenkin haasteita, jotka haittaavat tai estävät kansainvälisen tason saavuttamista. Tulokset perustuvat Kilpa- ja huippu-urheilun […]
KOVA ja Kajaanin Ammattikorkeakoulu aloittavat kesällä yhteistyön, joka tulee näkymään molempien toimijoiden arjessa syksyllä, kun koulut jälleen jatkuvat. KOVA on alusta asti halunnut kehittää ja parantaa varsinkin suomalaista e-urheiluskeneä, sekä tähdätä samalla myös globaaleille markkinoille. Vastuullisten pelaajapolkujen rakentaminen on ollut yksi osa, johon KOVA on ottanut osaa tekemällä yhteistyötä vajaan vuoden ajan Järviseudun Ammattiopisto JAMIn […]
Kansainvälisille kentillä eurheiluorganisaatioiden valuaatiot ovat välillä olleet pilvissä. Miksi näitä joitain organisaatioita on arvostettu niin korkealla, tai miksi esimerkiksi TSM sai nyt kymmenelle vuodelle 210 miljoonan dollarin panostuksen kryptovälittäjältä, miten yleensäkin eurheilun rahoitus eroaa perinteisistä isoista urheilujoukkueista? Todellisuus on kuitenkin se, että eurheilu tulee takamatkalta, mutta laji tulee kovaa. Moni jättää huomioimatta sen tosiasia, että […]
Jyväskylän ammattikorkeakoulun, Peliosuuskunta Expan ja Jykia Oy:n perustama Digi & Game Center on palkittu Keski-Suomen kauppakamarin toimesta vuoden 2020 digitalisaatiotekona. Tammikuussa 2020 perustettu Digi & Game Center kokoaa digi- ja pelialan yrityksiä, opiskelijoita, opettajia ja tutkijoita yhteen työskentelemään yhdessä sekä kehittämään tuotteita ja palveluita. Keski-Suomen kauppakamarin Digitalisaatio ja uusi liiketoiminta -valiokunta on valinnut Digi & […]